top of page

דברי הספד - פרופ' יעקב הרט

בצער רב קבלתי אתמול אחה"צ את הידיעה על פטירתו של פרופ' חיים רינג ז"ל.אבל כבד ירד על בית החולים לוינשטיין, והקהילה הרפואית והמקצועית וכל המומחים לשיקום בארץ ובעולם.פרופ' רינג סימל עבור כולנו את דמות המומחה לשיקום מס' 1 שהוביל בשיקום, ברפואה קלינית אקדמית ומחקרית, והצעיד בגאווה את הישגי השיקום של בית חולים לוינשטיין ומדינת ישראל בכל העולם.

פרופ' רינג שנולד באורוגוואי ביולי 1944, סיים את לימודי הרפואה במוטבידאו ב- 1973 והגשים חלום ציוני כשחזר ארצה מיד עם סיום לימודיו.

לבית חולים לוינשטיין הגיע ב- 1974 לחודש אחד במסגרת הסטז' שעשה כרופא צעיר בבית חולים מאיר. אף על פי שחשב להתמחות בכירורגיה, החליט באותו החודש להמשיך התמחות בשיקום אצלנו.

כבר מתחילת דרכו בבית חולים לוינשטיין, התגלה פרופ' רינג כרופא מוכשר, חכם וחרוץ.

ב-1980 סיים את ההתמחות וקיבל תעודת מומחה לרפואה פיזיקלית ושיקום.

נסע לתקופות השתלמות בבירמינגהם באנגליה 1985 - 1986 ליון בצרפת ב- 1988. הוזמן כפרופ' אורח כמעט לכל אוניברסיטה חשובה בעולם - בפילדלפיה בארה"ב 1992, במרכז שיקום ריברמיד, אוקספורד אנגליה 1995, בבלטימור ארה"ב 2001, בסיאול קוריאה 2002, בברצלונה (ספרד) 2003, בוואן בסין 2004, במונטבידאו אורוגוואי 2005, הונג קונג - 2006, מרכז המוביל בשיקום ומחקר - בייג'ינג 2007.

בשנת 1988 ניבחר לנהל את המחלקה לשיקום נוירולוגי ג' בבית החולים לוינשטיין, מחלקה בה קידם את האיבחון, והשיקום של חולים עם פגיעות נוירולוגיות ברמה עולמית.

הישגיו המדהימים בתחום הקליני והמחקרי הצעידו אותו מהר מאד לקבל מינוי של פרופ' קליני ואח"כ פרופ' מן המניין קליני בחוג לרפואה שיקומית בבי"ס לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב.

כאיש מקצוע השיקום האיכותי הוא בלט מעל כולם בפעילותו במרץ רב לקידום השיקום של חולים לאחר אירוע מוחי, גורם המוות השלישי בשכיחותו בעולם המערבי וגורם חשוב לנכות.

בחזונו רצה פרופ' רינג לראות את ישראל כמעצמה מובילה באיכות השיקום, ב- 1989 הוא הכניס לבית חולים לוינשטיין ולמדינת ישראל את אומדן ה- FIM )(Functional Independence Measure המעריך את מידת המוגבלות ומשמש ככלי לביקורת העבודה לאבטחת איכות השיקום ולעריכת השוואות ומחקר. הפך את מחלקתו למובילה בארץ בנושא האומדנים התפקודיים ותוצאות השימוש בהם הוצגו בכינוסים המובילים בארץ ובעולם.

הוא יזם וקידם מערך מאגר מידע ממוחשב, הראשון מסוגו בבתי חולים שיקומיים בארץ שבו נרשמים כל הנתונים החשובים של מאושפזי המחלקה מאז 1992 ובכך תרם באופן משמעותי לאיכות הטיפול המעקב הניהול והמחקר של המחלקה.

פרופ' רינג היה חרוץ ונמרץ, מקצועי ואיכותי, ומהר מאד זוהה בארץ ובעולם כאישיות סמכותית עליונה בתחום השיקום.

הוא כיהן בפורומים הכי חשובים והכי מובילים בישראל ובעולם - שורת התפקידים הבכירים בהם כיהן יכולה למלא ספר שלם ולכן אקצר - כיהן עד יומו האחרון כראש המועצה הלאומית לשיקום, כאחראי על השיקום בלוינשטיין מול המועצה המדעית ובי"ס לרפואה של אוניברסיטת תל - אביב, כמו כן כיהן בעבר כראש החוג לשיקום באוניברסיטת תל-אביב, ראש התוכנית ללימודי המשך בשיקום בבי"ס לרפואה ע"ש סאקלאר, מנהל המכון להערכה תיפקודית, סגן מנהל בית חולים לוינשטיין, יו"ר הועדה הלאומית לשיקום בעת חירום, יו"ר הדירקטוריון של המרכז להכשרה מקצועית של נכים, יו"ר מועצת המנהלים לבחינות ברפואה פיזיקלית ושיקום, וחבר נוכחי של המועצה המדעית של הר"י, יו"ר ועדת משנה לכוח משימה לאומית לרעידות אדמה, ראש המשלחת של משרד החוץ לסיוע בטיפול בנפגעי רעידת אדמה בטורקיה, וחבר בועדת היגוי בינלאומית להקמת מרכז שיקום באיזמיר, יו"ר משלחת משרד החוץ לשיקום ניצולי מוקשים בירדן.

בין תפקידיו החשובים בחו"ל אמנה את חלקם: חבר לשעבר בועד העורכים של עיתונים מקצועיים מובילים בעולם (שיקום קליני - בריטניה, נכות ושיקום - בריטניה, כתב עט אירופי לרפואה פיזיקלית ושיקום - אוסטריה, שיקום השלד והשריר - הולנד, שיקום - טורקיה, מדיקופיזיקה - איטליה ועוד).

מיוזמי וממובילי הכנס הים תיכוני לרפואה ושיקום, נבחר ב- 2002 פה אחד לכהן כנשיא הראשון של האיגוד הבינלאומי לרפואה פיזיקלית ושיקום (ISPRM) ולאחרונה לאחר שסיים 2 קדנציות נבחר לנשיא כבוד לכל חייו של האיגוד הבינלאומי לשיקום. בין התומכים בבחירתו גם רופאים בכירים מאד מערב הסעודית ומכווית.

סגן נשיא לשעבר להתאחדות הישראלית ואח"כ סגן נשיא איזורי לאפריקה והמזרח התיכון של הפדרציה הבינלאומית לרפואה פיזיקלית ושיקום.

לפני שנה נבחר לנשיא האגודה האירופאית למחקר בשיקום (EFRR). פרופ' רינג היה מורה ומרצה מחונן ומבוקש, חינך דור שלם של רופאים ולימד - סטודנטים לרפואה, לסיעוד ולכל המקצועות הפרהרפואיים.

ביסס את הוראת השיקום בבי"ס לרפואה ובבי"ס ללימודי המשך. התפרסם בארץ ובעולם כחוקר בעל שם עולמי בתחום השיקום בין השאר חקר את גורמי הסיכון ותוחלת החיים של חולים לאחר שבץ מוחי ראשון, חקר את הקריטריונים שעל פיהם נוהגים רופאים להפנות חולי שבץ לשיקום וחקר שימוש בטכנולוגיות חדישות לשיפור ויכולת החולים. כתב ופירסם יותר מ- 150 מאמרים מקוריים בסיפרות המקצועית והגיש יותר מ- 200 מאמרים בכנסים ומפגשים בינלאומיים. כתב פרקים בסיפרי לימוד חשובים והאחרון שבהם מחבר ראשי לפרק בספר הלימוד של דהליסה לרפואה פיזיקלית ושיקום שייצא בתחילת שנה הבאה.

אתמול סיפרה לי אירן - רעייתו האהובה שתיבדל לחיים ארוכים, שבמשך 34 שנה שהיא מלוה את פרופ' רינג בנסיעותיו לכנסים, הוא פתח כל הרצאה וסיים כל הרצאה בשיקופית עם תמונת בית החולים לוינשטיין - הוא היה גאה לעבוד בלוינשטיין ולפרסם את איכות השיקום שלנו והישגינו בעולם כולו. הוא תרם להפיכת בית חולים לוינשטיין למושג ולמותג של איכות בשיקום המקרים הקשים ביותר בישראל.

לי אישית - פרופ' רינג יחסר מאד, הוא כיהן מעל כ- 8 שנים כסגן מנהל בית החולים, ושנה לפני סיום הקדנציה השנייה ביקש לסיים את תפקידו זה מאחר והוא ניבחר לנשיא האירגון הבינלאומי לרפואה שיקומית.

אך למרות זאת המשיך לסייע לי בכל נושא חשוב בבית החולים, הוא ניצח כיו"ר ועדת הלסינקי על האתיקה בניהול המחקרים בלוינשטיין, כיהן כיו"ר ועדת האיכות של בית החולים ותרם לקידום האיכות, היה אחראי על ההתמחות בשיקום מול המועצה המדעית ומול האוניברסיטה, יו"ר ועדת חיפוש למנהל מחלקה. הרצה על בית החולים והשיקום לאישים חשובים שביקרו בלוינשטיין, הדריך רופאים שהגיעו מכל העולם ללמוד שיקום, הכין תוכניות השתלמות לרופאים חיצוניים שהגיעו אלינו לרוטציה, פעל מול גורמים בין לאומיים, ושיתף את לוינשטיין בפעילות ומחקרים בין לאומיים. ועוד ועוד תפקידים שתמיד עשה בחפץ לב באיכות ובכישרון רב.

בימים האחרונים אני שומע מכל כיוון - מרופאים, מצוות העובדים ומכל מי שפנה אליו, על העזרה הרבה שהגיש ברצון ובכישרון לכולם.

פרופ' רינג הקים משפחה למופת השאיר אישה - אירן ו-3 ילדים - עידן, שני ומתן את כולם כל כך אהב והיה גאה כבעל וכאב. לכתו לעולם שכולו טוב בטרם עת הוא אבידה גדולה לכולנו. אך זיכרון מעשיו הטובים והישגיו המרשימים ביחד עם החזון והגדולה יהיו נר לרגלי כולנו בהמשך הדרך.

אם אדם נולד, חי ומשאיר אחריו שם טוב הוא מקיים את פסוקו של החכם מכל האדם "טוב שם משמן טוב ויום המוות מיום היוולדו". "חבל על דאבדין ולא משתכחין".

אנחנו כולנו נזכור את פרופ' חיים רינג לטובה ולא נשכח אותו לעולם.

יהי זכרו ברוך בגן עדן תהא מנוחתו אמן.

פרופ' יעקב הרט מנהל בית החולים לוינשטיין


Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page